Ordräknare.

Jag hittade en hemsida där man kan kolla vilka ord som använts mest i bloggen. Och nu får ni väl se. Dock verkar det som att det är senast skrivna inlägg som orden räknas från. Och om inte.. så måste ni hålla med om att jag verkar vara en rätt dyster person? Well, jag är vanligtvis inte sådan.


ERA ÅSIKTER
Postat av: Soledad

Du förresten syster; jag har varit på stan och köpt underkläder idag. Japp, hör och häpna! ;)

2009-02-07 @ 17:49:11
URL: http://soledads.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ordet dopning var från början ett engelskt ord. Dopning användes bland folk som levde i sydvästra Afrika.



Engelsmännen kom dit och tog över landsområdena sedan tog de hem ordet dopning.

Förr var det inte bara människor som dopade sig , hästar och hundar dopades också.



Bloddopning går till genom att man tappar ut blodet från kroppen som sedan fryses in och lagras i en blodbank.



Därefter inför en tävling återinjiceras det gamla blodet (som var fryst) in i kroppen med det nya blodet.



Blodet som återinjiceras är ungefär 1 liter. När man genomgår en bloddopning förbättras bl.a konditionen och syreupptagningen



eftersom då förhöjs blodmängden och flera röda blodkroppar , som transporterar syre till kroppens celler.

Det finns risker med att dopa sig som t.ex. AIDS och njurskador på grund av överföring av skadat eller felaktigt blod.

Bloddopning är svårt att upptäcka men nu på senaren år har forskare lyckats hitta ett pålitligt sätt att bevisa att man har varit dopad.



Alla idrottsmän dopning kontrolleras, då får idrotts utövaren ett urinprov eller ett blodprov under övervakning



som sedan skickas till ett godkänt dopning laboratorium för analys. Det är förbjudet att dopa sig. Som idrottsman kan man riskera att bli avstängd.

Bl.a. har sprinter stjärnan Ben Johanson, Ludmila Engquist och



den kubanske världsrekordhållaren i höjdhopp Javier Sotomayor avslöjats.



Javier Sotomayor blev avstängd i två år.



Jag har använt mig av Skolarbete.nu , Hälso.info och Sourze.se.



Jag använde Skolarbeten.nu därför att det var rätt så svårt att hitta fakta om bloddopning.



Det var brist på fakta om bloddopning.

2010-04-03 @ 10:13:30

DUMP YOUR SHIT HERE:

DITT NAMN?
STALKER?

E-MAIL: (publiceras ej)

HAR DU EN BLOGG?

DINA ORD:

Trackback
RSS 2.0